Η αγάπη για τα βιβλία, είναι μία ιστορία που έχει τις ρίζες της πολύ βαθιά. Η πρώτη επαφή συνήθως, ξεκινά από την κοιλιά της μαμάς. Ενστικτωδώς, πολλοί γονείς ξεκινούν να μιλούν με τα μωρά τους κατά τη διάρκεια της κύησης , άλλοι πιο τολμηροί μπορεί ακόμη και να δοκιμάσουν να τους διαβάσουν δυνατά, στοχεύοντας αρχικά σε μία προσπάθεια οικειοποίησης του μωρού τους με τον ήχο της φωνής τους.
Το όφελος βέβαια είναι μεγαλύτερο, καθώς η ανάγνωση-αφήγηση βιβλίων μπορεί να εκπαιδεύσει τον εγκέφαλο του μωρού ώστε να αναγνωρίζει λέξεις και ήχους, πολύ πριν να μπορεί να τους κατανοήσει.
Εξίσου εντυπωσιακό είναι το ότι το μωρό αντιλαμβάνεται το νόημα από τα λόγια που ακούει κατά τη διάρκεια της αφήγησης-ανάγνωσης, κυρίως μέσα από τη διάθεση και τα συναισθήματα που του μεταφέρει ίδιος ο γονιός διαβάζοντας, δημιουργώντας έτσι μία πρώιμη σύνδεση στη μεταξύ τους σχέση. Η αγάπη για την ανάγνωση-αφήγηση αποτελεί σημαντικό εργαλείο για την μετέπειτα εξέλιξη και καλλιέργεια του παιδιού.
Σε δεύτερο χρόνο λοιπόν, όταν θα έρθει στο κόσμο το μωρό τους, θα βοηθούσε τους γονείς σε γνωστικό κυρίως επίπεδο, να γνωρίζουν κάποιες από τις αναπτυξιακές ιδιαιτερότητες σε κάθε στάδιο ωρίμανσης του παιδιού τους ώστε να τους προσφέρουν τα κατάλληλα για την ηλικία τους ερεθίσματα και ταυτόχρονα να αισθάνονται ότι συμμετέχουν ενεργά στην υγιή γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού τους, με ευχάριστο, διασκεδαστικό και χωρίς άγχος τρόπο.
0-2 ετων (Αισθητηριoκινητικο σταδιο)
Τα βρέφη σε αυτό το στάδιο, βιώνουν τον κόσμο μέσω των κινήσεων και των αισθήσεων τους.
2-7 ετων (Προεννοιολογικο σταδιο)
Σε αυτό το στάδιο τα παιδιά μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τη γλώσσα. Η σκέψη και η επικοινωνία τους εξακολουθεί να είναι εγωκεντρική. Αντιλαμβάνονται δηλαδή το περιβάλλον και τους άλλους, μόνο μέσα από τη δική τους οπτική. Από τα 3 έτη και έπειτα όμως, τα παιδιά μπορούν να μιλούν ακόμη και για πράγματα, πρόσωπα και καταστάσεις που δε χρειάζεται να βλέπουν ή που δεν υπάρχουν.
7-12 ετων ( Σταδιο συγκεκριμενων λογικων ενεργειων)
Σε αυτό το στάδιο η γνώση των παιδιών οργανώνεται σε ένα πιο πολύπλοκο επίπεδο που συμπεριλαμβάνει την ικανότητα για αφηρημένη σκέψη, και τη λύση λογικών προβλημάτων. Πλέον η λογική των παιδιών αρχίζει να εξαρτάται από τις προσωπικές εμπειρίες που έχουν βιώσει.
Το κάθε παιδί έχει ανάγκη από εμπειρίες και ερεθίσματα. Ο γονιός που σέβεται τη μοναδικότητα και την προσωπικότητα του παιδιού του μπορεί εύκολα να παρατηρήσει τις επιθυμίες και τα ενδιαφέροντα του. Είναι σημαντικό λοιπόν να ακολουθεί το ρυθμό του παιδιού και να του δίνει χρόνο ώστε να επεξεργάζεται και να αφομοιώνει κάθε φορά τις νέες εμπειρίες και τα ερεθίσματα που του προσφέρει.
Άννα Καφαντάρη MD, PhD
Ψυχίατρος – Ψυχοθεραπεύτρια
2) Οι εκδηλώσεις θα φωτογραφηθούν και θα βιντεοσκοπηθούν.
3) Σε περίπτωση επικαιροποίησης των πρωτοκόλλων ασφαλείας και υγιεινής για τον COVID-19, ενδέχεται να υπάρξουν αλλαγές είτε σε σχέση με τη διεξαγωγή της εκδήλωσης είτε σε σχέση με τον αριθμό των συμμετεχόντων.