ΣΚΙΕΣ
α) Συζητω και αναζητω (4+)
Σε αρκετά σημεία του βιβλίου εμφανίζονται σκιές από τα αντικείμενα και από τους πρωταγωνιστές. Αρχικά, δείξτε στο παιδί μια σκιά και ρωτήστε το, τι είναι αυτό που βλέπει. Έπειτα συζητήστε σχετικά με το φαινόμενο των σκιών. Πώς και πότε σχηματίζονται; Αναζητείστε πληροφορίες στο Internet. Τέλος, ζητήστε από το παιδί να εντοπίσει τις σκιές που εμφανίζονται στο εσωτερικό του βιβλίου.
Παιδαγωγικοι στοχοι :
β) Χορευω με τισ σκιεσ (4 +)
Τι θα λέγατε να φτιάξετε και εσείς τις δικιές σας σκιές; Πώς;
Θα χρειαστείτε :
Τοποθέτησε το φακό σε απόσταση από το λευκό φόντο/τοίχο, μπες μπροστά και κινήσου στους ρυθμούς του αγαπημένου σου τραγουδιού. Παρατήρησε τη σκιά σου να αλλάζει διαρκώς. Μα τι μοιάζει;
Παιδαγωγικοι στοχοι :
γ) Προταση για προεκταση τησ δρασησ
Έχεις παρέα στο σπίτι; Αν ναι, μπορείτε να περιγράψετε ο ένας τη σκιά του άλλου. Με ποιον τρόπο;
Θα χρειαστείτε :
Αρχικά, κολλήστε σε ένα σημείο του τοίχου, περίπου δύο μέτρα από το χαρτί του μέτρου (θα αποτελέσει το κάδρο σας). Έπειτα, ο ένας στέκεται μπροστά από το φακό, σε οποιαδήποτε θέση του αρέσει και ο άλλος περιγράφει με τον μαρκαδόρο πάνω στο χαρτί τη σκιά που σχηματίζεται. Παρατηρείστε τα σχέδια που προκύπτουν. Καλή διασκέδαση!
δ) Καποιοι εχασαν τη σκια τουσ (3+)
Η Αγλαϊα, η Αλεξαντρί, ο Πάτρικ, ο Μπαζίλ, η πυγολαμπίδα, η λιβελούλα και το ψάρι έχασαν τις σκιές τους.
Μπορείς να τους βοηθήσεις να τις βρούν; Εκτυπώστε το φύλλο εργασίας και δοκίμασε το.
Παιδαγωγικοι στοχοι :
ε) Δημιουργω σκιεσ στη φυση (3+)
Θα χρειαστείτε :
Προαιρετικά :
Ευκαιρία για απόδραση στη φύση. Βγείτε σε εξωτερικό χώρο, ιδανικά σε πάρκο/βουνό, εντοπίστε δυο δέντρα, σε απόσταση περίπου ένα με δύο μέτρα μεταξύ τους. Δέστε το σκοινί γύρω από τον έναν κορμό και συνεχίστε δένοντας και το δεύτερο κορμό, σχηματίζοντας μια ευθεία με το σκοινί. Επάνω στο σκοινί, κρεμάστε με μανταλάκια, οτιδήποτε ενδιαφέρον εντοπίσετε στο πάρκο ή ακόμη και δικά σας αντικείμενα. Προτείνουμε να κρεμάσετε πεσμένα φύλλα δέντρων, καθώς τα παιδιά αγαπούν την συλλογή αντικειμένων από τη φύση.
Στη συνέχεια, ακουμπήστε κάτω από το σκοινί κατά μήκος το χαρτί του μέτρου , περιγράψτε τις σκιές που δημιουργούνται και χρωματίστε όπως επιθυμείτε.
Εκπαιδευτικοι στοχοι :
3. Μαθηματικα
Α) Αναζητηση
Το έχεις προσέξει; Στο βιβλίο υπάρχει πλήθος από σχήματα και μοτίβα, δηλαδή σύνολα από επαναλαμβανόμενα στοιχεία.
Μπορείς να εντοπίσεις στο βιβλίο τρίγωνα, τετράγωνα και κύκλους; Είναι καλά κρυμμένα και είναι παντού.
Β) Το δικο μου παζλακι (4 +)
Για την υλοποίηση της κατασκευής χρειάζεται να συνεργαστείτε με το παιδί σας και ανάλογα με τις δυνατότητες του θα ορίσετε τις εργασίες που θα του αναθέσετε.
Σχεδιάστε στο χαρτί οποιοδήποτε σχέδιο σας ενδιαφέρει, εμπνευσμένο ή όχι από το βιβλίο. Αφού το σχεδιάσετε, χρησιμοποιήστε χάρακα και σχηματίστε σχήματα στο εσωτερικό του σχεδίου σας. Σε περίπτωση που απευθύνεστε σε παιδιά μικρότερης ηλικίας, μπορείτε να δημιουργήσετε πιο απλά και λιγότερα σχήματα. (! Στο τέλος σας παραθέτουμε βαμμένα κάποια σχέδια σε χαρτί, τα οποία μπορείτε να εκτυπώσετε και να προχωρήσετε αυτόματα στο δεύτερο βήμα).
Χρησιμοποιήστε το κουτί DADOO και σχεδιάστε στο ίδιο σχέδιο με αυτό στο βήμα 1.
Κόψτε το κουτί στα σχήματα που σχεδιάσατε.
Χρωματίστε τα κομμάτια που προέκυψαν από το κουτί. Στη συνέχεια με τα αντίστοιχα χρώματα, βάψτε και το χαρτί που σχεδιάσατε στο βήμα 1. Σε περίπτωση που χρησιμοποιήσετε τα σχέδια που σας δίνονται παρακάτω, θα πρέπει να χρωματίσετε, με τα αντίστοιχα και πάλι χρώματα, τα κομμάτια του κουτιού.
Εφόσον τελειώσετε με το βάψιμο, αφήνετε τα κομμάτια να στεγνώσουν και το παιχνίδι ξεκινά. Επιλέξτε μια εικόνα και ενώστε τα κομμάτια με βάση αυτήν, έτσι ώστε να προκύψει το ίδιο σχέδιο.
Η δραστηριότητα αυτή αποτελεί μια καλή ευκαιρία για εξάσκηση και για εκμάθηση των σχημάτων και των χρωμάτων. Ζητήστε από τα παιδιά να ονομάσουν τα σχήματα που δημιουργήσατε, να τα ομαδοποιήσουν (πχ. όλα τα τετράγωνα ή τρίγωνα μαζί) και να αναφέρουν το χρώμα τους.
Εκπαιδευτικα οφελη :
Πατήστε για εκτύπωση:
Γ) Δίνω σχήματα στο σιμιγδάλι (3+)
Τα παιδιά λατρεύουν την επαφή με τα υλικά της κουζίνας μας. Ανοίξτε το ντουλάπι σας και επιλέξτε ένα αγαπημένο σας υλικό. Προτείνουμε το σιμιγδάλι, ωστόσο μπορείτε και αλεύρι, σουσάμι ή ακόμη και άμμο.
Αδειάστε μια ποσότητα σε ένα δίσκο, κόψτε τα πέντε σύνολα σχημάτων που σας δίνουμε παρακάτω και αποτυπώστε στο υλικό επιλογής σας, το περιεχόμενο της κάθε κάρτας. Παράλληλα ζητήστε από τα παιδιά να ονομάσουν το κάθε σχήμα.
Θα χρειαστείτε :
Εκπαιδευτικα οφελη:
4) Εικαστικα
Collage (2+)
Το βιβλίο “Ο Γκασπάρ μέσα στη νύχτα” αποτελεί από μόνο του ένα έργο τέχνης. Η Σενγκ Σουν Ρταναβάν επιλέγει μοναδικά χρώματα, σχήματα και τεχνικές και μας εμπνέει για να δημιουργήσουμε τη δική μας σύνθεση/κολάζ.
Η τεχνική του κολάζ :
Θα χρειαστειτε :
ps : Μην περιοριστείτε στην επιλογή υλικών. Επιλέξτε ό,τι έχετε στο σπίτι και μπορεί να κοπεί και κολληθεί.
Η ομάδα του DADOO.
2) Οι εκδηλώσεις θα φωτογραφηθούν και θα βιντεοσκοπηθούν.
3) Σε περίπτωση επικαιροποίησης των πρωτοκόλλων ασφαλείας και υγιεινής για τον COVID-19, ενδέχεται να υπάρξουν αλλαγές είτε σε σχέση με τη διεξαγωγή της εκδήλωσης είτε σε σχέση με τον αριθμό των συμμετεχόντων.